Centrum Rodziny Parasolka

Mowa każdego dziecka rozwija się zależnie od jego indywidualnych możliwości, jeśli coś Cię niepokoi jako rodzica skorzystaj z doświadczenia i wiedzy specjalistów { logopedy, neurologopedy,laryngologa, ortodonty}.

Zadbaj, by Twoje dziecko miało sposobność doświadczania bodźców: słuchowych, wzrokowych, dotykowych, smakowych, ruchowych, węchowych.

 

Słuchaj i rozmawiaj ze swoim dzieckiem,pokazuj i nazywaj przedmioty, czynności, odpowiadaj na jego pytania.

 

Mów wyraźnie, nawiąż kontakt wzrokowy, zwolnij tempo mowy i daj dziecku czas na odpowiedź.

 

Podczas rozmowy używaj gestów, mimiki, oraz intonacji. Poprawiaj dziecko na zasadzie echa, parafrazuj wypowiedz dziecka porządkując ją chronologicznie.

 

Używaj wyrażeń dziwękonaśladowczych, odgłosów z otoczenia np.miau, hau-hau,tup tup.

Codziennie czytaj dziecku wskazując palcem tekst i postacie.Zadawaj pytania i udawaj bohaterów, by podtrzymać uwagę dziecka.

 

Chwal dziecko za to, co mu się udało, wzbudzaj motywację do spontanicznego mówienia zamiast wymuszać poszczególne słowa.

 

Nie omawiaj problemów dziecka w jego obecności.

 

Baw się z dzieckiem, śpiewaj, rytmizuj, zadawaj zagadki, naucz je wyliczanek.

 

Ogranicz dziecku dostęp do tabletu, telewizora, telefonu i komputera.

 

Kiedy do logopedy

 

  • po ukończeniu 1 r.ż. dziecko nie wypowiada prostych słów {ma-ma, ta-ta, ba-ba}
  • w 2 r.ż. nie używa wyrażeń dziwiękonaśladowczych, nie łączy prostych słów np. mama daj
  • w 3 r.ż. mówi niezrozumiale dla otoczenia
  • w 4r.ż. niepoprawnie wymawia głoski :s ,z,c,dz, oraz nie podejmuje prób wymowy sz, rz ,cz, dż
  • po 6 r.ż. nie wypowiada poprawnie głoski r
  • kiedy wkłada język między zęby, mówi przez nos,ma problemy ze słuchem
  • jeśli ma trudności z zrozumieniem komunikatów
  • jeśli cokolwiek niepokoi rodzica , lub opiekuna.

 

 

Opracowała 

Fabiola Bilecka

neurologopedA, PEDAGOG

INSTAGRAM :#LOGOPEDAKRAKOW

 

 

 

 

Logopeda Radzi

12 kwietnia 2020

Strona stworzona w kreatorze www WebWave.